http://mirazood.sweb.cz/udrzba/jidlo.jfif

 

Zdravé jídlo: nejlepší prevence nachlazení, vysokého tlaku i rakoviny

 

Lékaři postupně přicházejí na to, že základním kamenem odolnosti organismu proti nemocem je zdravé jídlo. Pokud tělu dodáte všechno potřebné k tomu, aby si udrželo dobrou obranyschopnost, je skoro vyhráno. V podstatě to lze shrnout velmi jednoduše: ke zdraví je nejlepší se projíst.

Je prokázáno, že až 70 % všech onemocnění je způsobeno nesprávným životním stylem. Naše zdraví je tedy většinou v našich rukách. Kromě přiměřeného množství pohybu je další ze základních podmínek života dostatečný příjem kvalitní stravy. Čím tedy zastrašíte následující choroby?

Civilizační onemocnění

Hlavní příčinou úmrtí jsou kardiovaskulární onemocnění (CVO) – nemoci srdce a cév. Celkově zatím stojí v pozadí tzv. metabolický syndrom (abdominální obezita, vysoký tlak, porucha glukózové tolerance, dyslipidémie). Nicméně největší „zbraní“ proti této nemoci je strava!

„Kdo chce snížit riziko problémů se srdcem, měl by se soustředit na to, aby byla jeho strava bohatá na tučné ryby, rozpustnou vlákninu (ovesné vločky a luštěniny) a zeleninu a ovoce. Snědením kousku zeleniny nebo ovoce ke každému jídlu snížíte riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění o 27 procent,“ upozorňuje nás PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Důležité je, abyste přiměřeně kombinovali živočišné (máslo) a rostlinné tuky (např. olivový olej).
„Prevenci nemocí srdce a cév si můžete užívat. Vyžaduje totiž také díky vysokému obsahu vitaminů E, B, hořčíku, draslíku, vlákniny konzumaci ořechů nebo občasné zařazení sklenky vína a hořké čokolády do vašeho jídelníčku. Pomáhá i pití čaje.“

Jak na zvýšený cholesterol

„Cholesterol si udržíte ve správné hladině díky mléku a mléčným výrobkům. Podle řady studií má totiž konzumace těchto produktů s obsahem tuku do 2 procent hypocholesterolemický efekt,“ vysvětluje odbornice. Předpokládá se, že probiotické bakterie mohou trávit cholesterol a snížit tak jeho vstřebávání v zažívacím traktu.

Vysoký krevní tlak

„V prevenci tohoto onemocnění je důležité navýšit ve své stravě draslík. Dopřejte si tedy banány, sušené meruňky, brambory, zeleninu. Nezapomínejte ani na vápník  tedy mléko a mléčné výrobky - a N-3 mastné kyseliny, tedy především ryby – losos, makrela, sleď, pstruh. Je také potřeba omezit v potravě sodík – méně solte.“

Boj za co nejlepší imunitu

Kdo by nechtěl být co nejvíce zdravý – to totiž znamená méně starostí. Jak si ale stravou imunitu zvýšíme? I zde platí několik jednoduchých pravidel. „Jezte pestře, hodně pijte a ujistěte se, že jíte dostatek bílkovin, např. mléčné výrobky, libové maso, drůbež, ryby, vejce,“ vyjmenovává specialistka vhodné potraviny pro zvýšení obranyschopnosti organismu. „Dopřávejte se zakysané mléčné výrobky - mají blahodárný vliv na ve střevě, což je centrum imunity, dýňová semena - mají vysoký obsah zinku, para ořechy - obsahují selen, a pijte zelený čaj.“

Bojujte proti ledvinovým kamenům

Základem proti těmto nepříjemnostem je příjem dostatečného množství tekutin a konzumace nízkotučných mléčných výrobků. „Ukazuje se totiž, že vápník obsažený právě v mléce, jogurtech, tvarohu apod., pomáhá vázat šťavelany, které se uplatňují při vzniku ledvinových kamenů.“

Trápí vás menstruační obtíže? Nemusí!

Možná vás to překvapí, ale výzkumy upozorňují, že ženám pomáhají proti obtížím spojených s menstruačním cyklem mléčné výrobky!

„V dlouhodobé studii sledující více než 3000 žen se ukázalo, že ty, které přijímaly více mléčných výrobků, měly o 40 procent nižší riziko vzniku premenstruačního syndromu než ženy, jež mléčné výrobky jedí málo,“ zmiňuje expertka. Současně je ale důležité zvýšit i:

  • příjem vitaminu D - je také obsažen v mléce a mléčných výrobcích,
  • hořčík  - tedy špenát, luštěniny, celozrnné obiloviny,
  • vitamin E - rostlinné oleje, semena, ořechy,
  • železo - červené maso, vnitřnosti,
  • výrobky ze sóji - obsahují fytoestrogeny.

Lze ovlivnit (ne)plodnost?

Pokud chcete udělat maximum pro to, abyste mohli zplodit zdravého potomka, měli byste začít tím, že se budete udržovat přiměřenou hmotnost. To ale nestačí. „Zaměřte se, abyste ve své stravě navýšili příjem kyseliny listové, kterou obsahujelistová zelenina, zelenina obecně, celozrnné obiloviny, některé mléčné výrobky, n-3 mastných kyselin z ryb a zinku, který obsahují dýňová semena, plody moře, libové červené maso,“ upřesňuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Zajímavé jsou výsledky studií na zvířatech. „Výzkumy u zvířat naznačují, že se u spermií v posledních okamžicích před oplodněním zvyšuje spotřeba vápníku, kdy spermie potřebují „energetickou bombu“ k průniku do vajíčka.“ V jedné studii prokázáno, že u polycystických ovarií, kde je potíž s ovulací, mohou vápník a vitamin D navrátit menstruaci.

Nespavost? Pomůže sklenka mléka

Možná to zní jako „babská rada“, ale sklenka teplého mléka s medem pomáhá navodit spánek. A důvod? Mléko obsahuje aminokyselinu tryptofan, ze které se tvoří serotonin, jenž napomáhá spánku.

Jak na onemocnění dásní

Této nepříjemnosti přispívá nízký příjem vápníku, který posiluje kost v čelisti. Pomáhá tak ničit bakterie vyvolávající kazivost zubů a záněty. „Kromě potravin bohatých na vápník konzumujte dostatek celozrnných potravin pro stabilní hladinu krevního cukru a ovoce a zeleninu pro navýšení antioxidačních látek.“

Otrava jménem „opar“

Buď nás trápí hodně, nebo máme to štěstí, že se nám vyhnuly. Zasvěcení dobře vědí, jakou bolest může opar způsobit. A ještě k tomu může vypadat docela hrozivě. „Bylo zjištěno, že herpes viry způsobující opary, využívají jako „potravu“ aminokyselinu arginin. Pokud přijímáme potraviny bohaté na aminokyselinu lysin, působení argininu se snižuje. Ideální je sníst během dne alespoň 3 gramy lysinu.“ Kde byste lysin hledali? Především v mase - hovězím, kuřecím, rybách, ale i v mléčných výrobcích - sýr čedar, cottage, bílý jogurt, mléko.

Jogurty proti průjmům

Zakysané mléčné výrobky můžete konzumovat nejen jako chutnou svačinu, ale i coby prevenci i léčbu průjmů. „Obzvlášť důležité je jejich užívání po antibiotické léčbě. Mají schopnost obohatit střevo prospěšnými bakteriemi. Mléčné výrobky obsahující Lactobacily také omezují závažnost rotavirových průjmů u dětí a mají své uplatnění i v prevenci respiračních onemocnění u dětí.“

Jak se nejlépe chránit proti rakovině?

I zde platí následující - navýšit příjem zeleniny a ovoce (zvlášť vhodná brukvovitá zelenina), celozrnných potravin, tučných ryb a luštěnin. Dobrou volbou je i zelený čaj. „Nezapomínejte ani na antioxidanty, jejichž zdroji jsou hrozny, čaje, česnek, cibule i hořká čokoláda,“ připomíná odbornice. „Konkrétně v prevenci rakoviny prsu, tlustého střeva a rekta se uplatňuje především vápník - mléko a mléčné výrobky - a vitamin D, tedy ryby, játra, žloutky, mléko, sýry.“

A co třeba senná rýma?

Studie naznačují, že hladinu histaminu v krvi a tím i projevy senné rýmy významně snižuje pravidelná konzumace zakysaných mléčných výrobků.

Žaludeční vředy – ubraňte se jim!

V dnešní uspěchané době jsou naše stravovací návyky všelijaké a pak můžeme začít trpět žaludečními vředy. Stojí nám to ale za to, když prevence je poměrně jednoduchá? „Zastavte se na chvilku a zamyslete se, jak se stravujete. Důležitou obranou před žaludečními vředy je pravidelný jídelní režim, menší, ale častější porce jídla a vyhýbání se kořeněným a horkým pokrmům,“ vysvětluje odbornice přes výživu. „Vředy „zastrašíte“ zakysanými mléčnými výrobky, protože nepříznivě působí na bakterii Helicobacter pylori, častého původce žaludečních vředů. Urychlují i jejich hojení. A samozřejmě se snažte co nejméně se  stresovat,“ dodává PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

 

https://www.ordinace.cz

 

Abeceda jídla pro zdraví

 

Existuje několik potravin, které by v našem jídelníčku rozhodně neměly chybět. Přijímáme z nich živiny, které jsou prospěšné mozku, nervové soustavě, svalům, kostem i pleti.

Avokádo

Avokádo je bohatým zdrojem draslíku a vitamínu A. Naše tělo si z něj bere B-komplex, vitamín C  a E. I když obsahuje vysoké procento tuku, tak je to potravina, jež dodává bílkoviny, škrob a čistý olej.

Banán

Banán obsahuje v průměru 100 kalorií a je plný živin. Obsahuje především vysoké procento draslíku, který je důležitý pro správnou funkci našich tělesných buněk. Důležitými složkami banánu jsou železo, zinek, vápník a kyselina listová. Banány pozitivně působí na zažívací trakt, jelikož jej uklidňují.

Citrón

Citrón patří mezi nejlepší zdroje vitamínu C – má ho dokonce dvakrát více než pomeranč. Má mnoho použití při přípravě a servírování jídla.

Čočka

Čočka je bohatá, jak na minerály a stopové prvky, tak i na B-komplex, důležitý pro naše tělo. Jediným mínusem čočky je vysoký obsah bílkovin a škrobu, díky nimž je hůře stravitelná.

Fazole

Fazole mají vysoký obsah vlákniny, která podporuje trávení. Při konzumaci zelených fazolek je velmi důležité, aby byly čerstvé.

Grapefruit

Jako většina citrusových plodů, je i grapefruit bohatý na vitamín C a vlákninu. Obsahuje také bioflavonoidy, které zvyšují činnost vitamínu C.

Hroznové víno

Hroznové víno vyživuje, pročišťuje a posiluje naše tělo. Je užitečné pro rekonvalescenty a pro lidi, kteří trpí depresemi, stresem nebo chronickou únavou.

Jahody

Jahody jsou díky vysokému obsahu železa léčebným prostředkem proti chudokrevnosti i chronické únavě. Dále pročišťují a regenerují střevní flóru.

Kiwi

Kiwi obsahuje skoro dvojnásobné množství vitamínu C než pomeranče, více vlákniny než jablko a stejné množství vitamínu E jako avokádo. Je bohaté na draslík.

Mrkev

Mrkev je bohatým zdrojem beta karotenu a to tak, že dokáže pokrýt potřebu vitamínu A na celý den.

Ředkvička

Ředkvička je uznávaná jako žlučníkové a jaterní tonikum. Chcete-li, aby chuť ředkviček byla co nejlepší, konzumujte je hned po utrhnutí.

Salát

Salát má několik druhů a k dostání je po celý rok. Je zdrojem vitamínu A a C. V lidovém léčitelství je salát lékem proti nespavosti.

Špenát

Špenát je bohatý na rostlinný provitamín A (karotenoid). Podle jednoho z výzkumů, působí proti rakovině.

Zelí

Zelí má hojivé účinky, které se osvědčily jak v lidovém léčitelství, tak i v laboratořích. Je dobré pro prevenci srdečních chorob a rakoviny.

 

http://mirazood3.sweb.cz/Pomocne/ovoce16.gif