http://mirazood4.sweb.cz/Pomocne/239.gif

 

Přehled oříšků a semínek! Jak pomáhají vašemu zdraví?

 

http://mirazood3.sweb.cz/Pomocne/orechy%20a%20sem.jpg

Oříšky i semínka patří mezi potraviny, které by na vašem talíři rozhodně neměly chybět. Jedná se o zdroj tzv. dobrých tuků, které naše tělo potřebuje. Jsou kaloricky vydatné a proto vás i poměrně malé množství zasytí, je tedy skvělé jimi doplnit třeba svačinu

 

Ořechy řadíme do samostatné skupiny mezi ovoce. Přesné označení je skořápkové ovoce nebo skořápkové plody

Ke skořápkovému ovoci řadíme také ořechy kokosové, pekanové, para ořechy, pistácie, kešu, piniová jádra a jedlé kaštany. Mezi ořechy patří i arašídy kvůli podobným vlastnostem, i když je jako pravé ořechy označovat nemůžeme – jedná se totiž o luštěninu, konkrétně o plody podzemnice olejné.

Jednotlivé druhy ořechů se mezi sebou vzájemně liší ať už chutí, nebo nutričními hodnotami.  V České republice patří mezi nejoblíbenější ořechy vlašské, lískové a mandle. 

 

 

 

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy by měla mít každý měsíc po ruce každá žena – zlepšují náladu a zmírňují příznaky premenstruačního syndromu. V porovnání s ostatními ořechy obsahují největší množství antioxidantů, které chrání tělo před rakovinou, onemocněním srdce a dalšími chorobami.

Mají u nás největší tradici, a to nejspíš pro jejich snadnou dostupnost. Jedná se o typické české ořechy bohaté na omega-3 mastné kyseliny, které příznivě působí na nervový systém, funkci mozku a srdce. Dále obsahují vitamin E, B1, B6. Z minerálních látek pak hořčík, zinek a měď, které ovlivňují pozitivně stav vlasů a nehtů. Tyto ořechy mají přínosné účinky také při astmatu a podporují správnou funkci střeva.

 

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/vlassky.jpg

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/liskovy.jpg

Lískové ořechy 

V lískových oříškách najdeme vysoké množství mononenasycených mastných kyselin. Ty blahodárně působí na naše srdce a navíc jsou vhodnou potravinou pro cukrovkáře. Obsahují také důležitý vitamín E, který chrání oči před vznikem šedého zákalu a také před vznikem demence.

Jsou u nás stejně populární jako vlašské ořechy. Obsahují také vit. B, dále draslík, vápník, selen, bor a chrom. Díky obsahu těchto látek může pravidelná konzumace přispět k prevenci rozvoje osteoporózy či zlepšit stav paměti. Lískové ořechy jsou bohaté také na mangan, který je důležitý pro správné reprodukční funkce, funkci slinivky a metabolismus sacharidů.

 

Mandle 

Mandle jsou doslova nabité vlákninou, která podporuje trávení. Zlepšují také činnost střev a dle některých studií přispívá konzumace mandlí ke snížení cholesterolu.

Obsahují vysoký podíl omega-6 mastných kyselin. Jsou také výborným zdrojem bílkovin, vlákniny, vápníku a hořčíku. 

Existují dva typy mandlí, hořké a sladké. Hořké mandle mají vyšší obsah amygdalinu (toxické  látky) a lze je vizuálně jen těžko odlišit od mandlí sladkých. Obsah amygdalinu v hořkých mandlích je asi 5 %, takže větší počet hořkých mandlí (více než 3 – 5 kusů) může znamenat otravu. Jako smrtelná dávka se uvádí 10 hořkých mandlí.

 

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/mandle.jpg

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/pistacie.jpg

Pistáciové ořechy

Pistácie jsou o něco méně kalorické než ostatní ořechy, hodí se tak skvěle i do diety. Obsahují hodně draslíku a tím prospívají našemu nervovému systému a také svalům. Vědci prokázali, že denní konzumace pistácií (cca 60 gramů) může snížit riziko vzniku rakoviny plic.

Pistácie obsahují fytosteroly, které aktivně snižují hladinu cholesterolu v krvi.

 

 

 

Para ořechy

Tyto ořechy můžeme označit jako „zázračné“. Jsou zdrojem selenu, který dokáže tělo chránit například před rakovinou prsu, kostí i prostaty.

Pochází z Latinské Ameriky, jsou bohaté na tuky, ale mimo jiné na selen. Dva ořechy denně pokryjí doporučený denní příjem!

 

 

 

 

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/para.jpg

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/pecans.jpg

Pekanové ořechy

I pekanové ořechy přispívají ke snížení cholesterolu. Navíc brání onemocnění srdce a rozvoji některých neurologických chorob (např. amyotrofická laterální skleróza).

Jsou původem také z Ameriky a jsou oblíbené nejen pro jejich skvělou nezaměnitelnou chuť. Díky zinku v nich obsaženém působí pozitivně na stav vlasů, nehtů a pokožky a také pomáhají působit proti baktériím a virům.

 

Makadamové ořechy

Na makadamové ořechy je třeba dát si pozor, protože obsahují nejvíce kalorií ze všech ořechů. Jejich střídmá konzumace však dokáže přispět ke snížení cholesterolu a cukru.

Jsou bohaté na vitamin B1 (thiamin). Díky vysoké poptávce a obtížnému pěstování patří mezi nejdražší ořechy na trhu. 

 

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/makadam.jpg

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/pine.jpg

Piniové ořechy

V piniových oříškách najdeme antioxidanty, ty brání stárnutí a naopak podporují zrak a srdce.

Můžeme se setkat i s označením piniová jádra a nejedná se o nic jiného než o semena borovic. Mají vysoký obsah železa, působí taktéž pozitivně na hladinu cholesterolu v krvi a podporují obnovu nervové tkáně.

 

Kokosové ořechy

Je i přes skvělou chuť tělu méně prospěšný. Své místo má však bezpochyby v kosmetickém průmyslu.

Z kokosu se získává mimo jiné i kokosový olej, který je svým složením specifický a často bývá zařazovaný do jídelníčku v domnění, že je zdraví prospěšný. To ale není úplně pravdou.  Ze všech tuků obsahuje nejvyšší podíl nasycených mastných kyselin (až 90 %). Ty mají negativní dopad na zdraví, konkrétně se podílí na rozvoji kardiovaskulárních onemocnění. Na rozdíl od kokosového tuku mají oleje z jiných druhů ořechů takové spektrum mastných kyselin, které je zdraví prospěšné.

 

http://mirazood3.sweb.cz/Pomocne/kokos.jpg

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/kesu.jpg

Kešú

V kešú najdeme množství železa a zinku. Ty pomáhají okysličovat naše buňky, čímž zlepšují náš zrak a paměť.

 

 

Jedlé kaštany

Látky obsažené v jedlých kaštanech, působí pozitivně na naši psychiku – zlepšují náladu, zahánějí úzkosti. Posilují činnost jater, srdce, mozku i ledvin a působí proti průjmu.

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/kastan.jpg

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/dyne.jpg

Dýňová semínka

Důvodů, proč byste měli mít dýňová semínka vždy po ruce, je mnoho. Působí proti stresu a nervozitě, posilují imunitu, chrání proti rakovině a jsou vhodné například i při léčbě alergií a dalších kožních onemocnění.

 

 

Slunečnicová semínka

Slunečnice podporují trávení, vyživují pokožku, posilují imunitu a napomáhají našemu zraku.

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/slunecnice.jpg

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/cannabis.jpg

Konopná semínka

Konopná semínka je dobré užívat jak při fyzické, tak psychické zátěži.  Obsahuje látky bránící infekcím a je také skvělým zdrojem bílkovin.

Lněná semínka

Lněné semínko působí jako šetrné, avšak velmi účinné projímadlo. Působí proti zánětu žaludku i střev a pomáhá chránit tělo proti rakovině střev a prsu.

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/len.jpg

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/chia.jpg

Chia semínka

Chia semínka vás vždy skvěle zasytí. Napomáhají psychické a fyzické kondici, snižují krevní tlak a hladinu krevního cukru

Sezamová semínka

V sezamu najdeme množství vitamínů a minerálů: vitamín E, vitamín B, vápník, hořčík, mangan a mnoho dalších. Podporuje činnost střev a pomáhá proti zácpě. Obsahuje látky zvané lignany, které bojují proti nádorovému bujení.

http://mirazood.sweb.cz/Orechy/sesame.jpg

 

 

http://mirazood4.sweb.cz/Pomocne/239.gif