http://mirazood3.sweb.cz/Pomocne/malostbor.jpg

15 důležitých potravin bojujících se záněty

 

Zánět je součástí imunitní reakce těla a bez něj se tělo nemůže vyléčit. Bohužel 90% degenerativních nemocí, jako je například revmatoidní artritida a většina srdečních nemocí vzniká ze zánětů. Zánětům je přisuzována také spojitost s obezitou, tvorbou cyst, astmatem, arteriosklerozou, cirhózou, metabolickým syndromem, nezájmem o sex, osteoporózou, depresemi, rakovinou a mnohými dalšími civilizačními chorobami, u kterých zhoršují jejich průběh.

Nevhodná strava, jako je například konzumace potravin bohatých na cukry a nasycené tuky, zvýšená konzumace červeného masa a uzenin, užívání drog a celkové překyselení organismu, napomáhají tvorbě zánětů a způsobují přehnanou reakci imunitního systému, což vede mimo jiné také k bolesti kloubů, vyčerpanosti a poškození cév. Dále má na zánětu velký podíl vysoká hladina volných radikálů, které poškozují buňky a způsobují také předčasné stárnutí, proto je nutné do stravy zařadit antioxidanty (barevné ovoce, hroznové víno, arónie, kvalitní červené víno, zelený čaj, hloh, koriandr, všechny rostliny obsahující hodně chlorofilu…).

Dobrým ukazatelem existence zánětů v těle je faktor CRP v rozboru krve. Pokaždé, když je tento faktor zvýšený, bychom měli zahájit protizánětlivá opatření.

Kromě specifických potravin potlačujících záněty, je nutné ihned nasadit přírodní antibiotika, jako jsou například:

  • Česnek
  • Cibule
  • Kurkuma
  • Kari
  • Zázvor
  • Skořice
  • Kandamon
  • Esenciální oleje z oregana, tymiánu, bazalky
  • Manukový med
  • Čaj Pau d’Arco (obzvlášť silné proti-houbové vlastnosti)
  • Extrakt z olivového listí
  • Extrakt z grapefruitových jader
  • Třapatka (Echinacea)
  • Vodilka kanadská
  • Propolis
  • Koloidní stříbro

Potraviny potlačující záněty:

Kvalitní tučné ryby

http://mirazood.sweb.cz/udrzba/losos.jpg

Losos, makrela, tuňák, sleď či sardinky, obsahují omega-3 mastné kyseliny, které působí proti zánětům. Ryba by měla figurovat v jídelníčku několikrát týdně. Pokud nemáte rádi ryby, můžete užívat doplňky stravy obsahující omega-3 kyseliny. Studie z roku 2013 však ukazují, že pokud přijímáte příliš mnoho omega-6 mastných kyselin obsažených například v průmyslově zpracovaných potravinách nebo v rostlinných olejích, přípravky obsahující omega-3 kyseliny můžou naopak vést k zánětům. Co se týče ryb, vybírejte si takové, které nejsou z velkochovů (supermarketů), barveny a krmeny antibiotiky, ale spíše divoké a čerstvé (Makro).

Celozrnné potraviny

Konzumace celých zrn, na rozdíl od zpracovaných potravin jako např. bílý chléb, cereálie, bílá rýže nebo těstoviny, je proti zánětům vhodná. Zrna obsahují hodně vlákniny, která redukují množství C-reaktivního proteinu, jenž poukazuje na zánět. Je důležité, aby v celozrnných produktech nebyl přidaný cukr. Při zánětu je nejvhodnější konzumovat celozrnné potraviny bezlepkové, jako je například, celozrnná rýže, quinoa, amarant, pohanka, jáhly a další.

Listová zelenina

http://mirazood.sweb.cz/oz/salat_hlavkovy.png

Studie prokázaly, že vitamín E hraje klíčovou roli v ochraně před prozánětlivými molekulami zvanými cytokiny. Jedním z nejlepších zdrojů vitamínu E je listová zelenina – špenát, kapusta, brokolice, zelí a další. Kyselina listová a vitamín B zlepšují činnost mozku, paměť, koncentraci a spánek. Je tradičním prostředkem na povzbuzení trávení a činnost jater a má uklidňující účinky. Listová a košťálová zelenina rovněž obsahuje celou řadu vitamínů a minerálů (vápník, železo) a další fytochemikálie, které posilují imunitní systém a vyživují orgány.

Ořechy

http://mirazood.sweb.cz/oz/orech.jpg

Ořechy jsou dalším zdrojem velmi prospěšných olejů. Obzvláště mandle jsou bohaté na vlákninu, vápník a vitamín E. Vlašské ořechy obsahují alfa-linolenové kyseliny – typ omega-3 kyseliny, jsou bohatým zdrojem draslíku, magnezia, zinku, mědi, selenu a kyseliny folové. Uklidňují a mají pozitivní vliv na mozek. Jádra ořechů dlouhodobě skladovaná po vyloupání ztrácejí mnoho výživných vlastností. Pokud nemáte vlašské ořechy vlastní, kupujte je raději celá a ze skořápek je vyloupejte až krátce před konzumací.

Ořechy obsahují hodně antioxidantů, které urychlují léčbu a regeneraci. Stejně jako ryby a listová zelenina jsou ořechy součástí středomořského jídelníčku, který už po šesti týdnech může utlumit veškeré záněty v těle.

Sója

Sója je velmi kontroverzní potravina, u které se vedou spory o její prospěšnosti. Každopádně několik studií ukazuje, že isoflavony, které sója obsahuje, snižují množství C-reaktivního proteinu a zánětů u žen. Na místo průmyslově zpracované sóji, jež obsahuje různá aditiva, dejte přednost sójovému mléku, tofu nebo sojovým luskům edemame.

Kvalitní mléčné výrobky

http://mirazood.sweb.cz/udrzba/syr.jpg

Mléčné výrobky jsou někdy považované za spouštěče zánětů, protože někteří lidé mají alergii nebo intoleranci na kasein – protein, jenž je v mléce obsažen. Kvalitní mléčné výrobky jsou však důležitými zdroji nutrientů. Například živý jogurt obsahuje probiotika, která snižují pravděpodobnost zánětu střev. Jogurt a sbírané mléko obsahují vápník a vitamín D, který podporuje imunitu. Vybírejte si bio/farmářské/domácí produkty z prověřených zdrojů a nebudete se muset bát, pakliže nejste alergičtí, občas mléčné výrobky do své stravy zařadit.

 

Papriky

http://mirazood.sweb.cz/oz/paprika.jpg

Na rozdíl od brambor nebo kukuřice, barevné papriky, rajčata, dýně a listová zelenina obsahují vysoké množství vitamínů a méně škrobu. Barevné papriky a kapie jsou velkým pomocníkem, stejně jako pálivé papriky (např. chilli), které obsahují kapsaicin, látku používanou v mastech, které snižují bolest a záněty. Nicméně u některých lidí s revmatoidní artritidou způsobují papriky zhoršení zánětu. papriky jsou bohaté na vitamín C, který neutralizuje volné radikály a posiluje obranyschopnost organizmu a betakaroten, který posiluje buňky a brzdí proces stárnutí.

Rajčata

http://mirazood.sweb.cz/oz/rajce2.jpg

Rajčata rovněž působí protizánětlivě, platí pro ně totéž, co pro papriky. Šťavnatá červená rajčata obsahují lykopen, který potlačuje záněty. Vařená rajčata obsahují dokonce více lykopenu než syrová. Také rajčatová šťáva je velmi prospěšná. Dále povzbuzují apetit a zažívání, brzdí růst choroboplodných bakterií ve střevech, snižují krevní tlak, slouží jako odvodňovací prostředek. Rajčata obsahují antioxidanty, množství vitamínu E, vitamín C a betakaroten.

Červená řepa

http://mirazood.sweb.cz/oz/cervena_repa1.jpg

Šťáva z řepy je silným antioxidantem

Červená řepa a její šťáva redukují záněty a působí příznivě proti rakovině a chorobám srdce díky obsahu vlákniny, vitamínu C a barvivu batalain. červená řepa dále zmírňuje infekci dýchacích cest, reguluje krevní oběh, předchází zácpě, léčí ekzémy a posiluje vlasy. Vařená obsahuje rozpustné vlákniny, které snižují hladinu cholesterolu. Je součástí diet při onemocněních jater a ateroskleróze. Obsahuje vitamíny skupiny B, vzácné minerální a lipotropní látky. Obsahuje jód, kobalt a doporučuje se při odtučňovacích kúrách, onemocněních jater a ledvin. Je výživná, posiluje organizmus, pomáhá při léčbě chřipky a nachlazení.

Zázvor a kurkuma

http://mirazood.sweb.cz/oz/zazvor_pravy.png

Tato koření mají prokazatelně protizánětlivé účinky. Kurkuma pomáhá vypnout protein NF-ĸB (NF-kappaB), který reguluje imunitní systém a spouští proces zánětu. Zázvor potlačuje zejména záněty střev, je klasickým léčebným prostředkem při rýmě, chřipce a kašli, pomáhá vylučovat hleny a posiluje žaludek. Horký zázvorový čaj pomáhá při zimnici, obklady přinášejí úlevu při zánětu nosních dutin, při zánětu průdušek a při jiných plicních těžkostech.

Česnek

http://mirazood.sweb.cz/oz/cesnek1.jpg

Podle studií česnek funguje podobně jako léky typu Ibuprofen – zabraňují zánětlivému procesu. Povzbuzuje imunitní buňky k rychlejšímu dělení a vyšší aktivitě. Má protibakteriální účinky a po staletí se využívá jako lék proti rýmě, při zánětu krku, kašli a dýchacích potížích. Dále napomáhá vykašlávání, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, podporuje volný průtok krve, snižuje vysoký krevní tlak, snižuje hladinu cukru v krvi a má vysoký obsah vitamínu A, B1, B2 a C.

Cibule

http://mirazood.sweb.cz/oz/cibule.png

Cibule obsahuje quercetin a alicin, které se štěpí na kyselinu sulfonovou. Ta snižuje množství volných radikálů, riziko arteriosklerózy a trombózy a posiluje imunitní systém. Éterické oleje brzdí zánětlivé procesy a uvolňují hlen. Jen červené a žluté odrůdy obsahují sloučeniny, které snižují riziko vzniku nádorových onemocnění a mají protizánětlivé účinky. Švýcarští vědci zjistili, že je výbornou prevencí proti osteoporóze. Obsahuje hodně zinku potřebného na stavbu kostí, vitamíny B, C, A i E.

Olivový olej

Oleocanthal, který olivový olej obsahuje, má podobné účinky jako česnek nebo léky typu Ibuprofen. Používejte kvalitní, za studena lisovaný extra-panenský olej.

Bobule

http://mirazood.sweb.cz/oz/ovoce.jpg

Díky obsahu anthokyanů a antioxidantů konzumace bobulí působí proti zánětům. Studie prokázaly, že extrakt z červeného rybízu je účinný proti artritidě, borůvky působí proti zánětu střeva a ulcerózní kolitidě (chronické onemocnění střevní sliznice). Dalším ovocem, kde jsou anthokyany obsaženy jsou například grapefruity, brusinky, maliny, hroznové víno (hrozinky namočené ve vodě) nebo švestky.

 

Třešně

http://mirazood.sweb.cz/oz/tresne.png

Podle studie z roku 2012, kterou provedla Oregon Health & Science University, obsahují třešně ze všech potravin nejvíce protizánětlivých látek. Atletům pomáhá šťáva z třešní zredukovat množství léků tišících bolest a záněty. Experti doporučují pít hrnek třešňové šťávy denně.

Obsahují vitamín C a draslík. Ten pomáhá udržovat zdravou pokožku a pravidelný rytmus srdce. Působí preventivně proti dně, odvádějí z těla toxické látky a čistí ledviny. Mají močopudné účinky a pomáhají pročistit organizmus. Nachází se v nich kyselina křemičitá, která blahodárně působí na zpevnění vaziv. Mimo toho obsahují i fosfor, který uklidňuje nervovou soustavu. Třešňové listy se přidávají i do čajových směsí pro jejich močopudné účinky. Koupel v odvaru zmírňuje bolesti kloubů při revmatizmu.

Prevence vzniku zánětů:

  • kvalitní pestrá strava, omezení červeného masa na maximálně 2x týdně
  • odstranění patogenů a toxinů – detoxikace
  • odstranění překyselení organismu
  • užívání antioxidantů
  • omezení příjmu rafinovaných cukrů a bílé mouky
  • přiměřená tělesná i duševní aktivita
  • občasná protizánětlivá opatření v přiměřené formě
  • život v souladu se sebou samým a okolím (omezení stresu, zloby, strachu, nenávisti)